အမ်ိဳးသားေျမအသုံးခ်မွဳဆိုင္ရာမူဝါဒေလ႔လာသုံးသပ္ခ်က္
ပထဝီအေနအထားဆိုင္ရာသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအေပၚမူတည္ၿပီးနိုင္ငံတစ္နို္င္ငံ၏နယ္နိမိတ္၊အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၊အက်ိဳးစီးပြားအစရွိေသာအရာတို႔သည္အမ်ားႀကီးမူတည္ေနေပသည္။နိုင္ငံတစ္နုိင္ငံ၏ေျမလြတ္၊ေျမရိုင္းမ်ားေပါမ်ားျခင္းသည္ထိုနို္င္ငံ၏စီးပြားေရး၊လူမွဳေရးအစရွိေသာတန္းဖိုးမ်ားအေပၚတြင္ရာႏွဳန္းျပည္႔နီးပါးအက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳရွိေနေပသည္။ထိုအက်ိဳးစီးပြားမ်ား၏ေနာက္ဆက္တြဲျပသနာမ်ားအေနျဖင္႔နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ၏ေျမယာမ်ားကိုနိုင္ငံပိုင္သယံဇာတတစ္ခုအျဖစ္အလြန္အမင္းစီမံခန္႔ခြဲေနျခင္းသည္လည္းနိုင္ငံတြင္းလူတန္းစားကြာဟမွဳျပသနာမ်ား၊အသုံးခ်ပိုင္ခြင္႔အခြင္႔အေရးမ်ားအတြက္အျငင္းပြားဖြယ္ျပသနာမ်ား၊စီးပြားေရးဖြံၿဖိဳးတုိးတက္မွဳေနွာင္႔ေနွးျခင္းျပသနာမ်ားအျပင္အၾကမ္းဖက္မွဳမ်ားဆီသို႔ပင္ဦးတည္ေစတတ္ပါသည္။ထိုျပသနာမ်ားသည္ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစနိုုင္ငံမ်ား၏အဓိကျပသနာမ်ားအၿဖစ္ဟုပင္ပညာရွင္မ်ားကေထာက္ျပေဝဖန္မွဳမ်ားရွိၾကပါသည္။မည္သည္႕စီးပြားေရးစနစ္ကိုက်င္႔သုံးသည္ျဖစ္ေစေျမယာပိုင္ဆိုင္မွဳ၊အသုံးခ်မွဳဆိုင္ရာျပသနာမ်ားကိုနည္းလမ္းမွန္ကန္စြာေျဖရွင္းျခင္းမျပဳနိုင္ပါကလူတန္းစားတိုက္ပြဲမ်ား၊တရားဥပေဒစိုးမိုးမွဳအတြက္စိန္ေခၚမွဳမ်ားနွင္႔ျပည္႔ႏွက္ေနနိုင္ျပီးဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကိုပါေနွာင္႔ေနွးေစနိုင္ပါသည္။
ထိုကဲသို႔ေသာျပသနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရာတြင္မူဝါဒေရးရာဆန္းစစ္ေလ႔လာမွဳသည္လည္းအဓိကေနရာမွပါဝင္ေပသည္။မူဝါဒေရးရာေလ႔လာဆန္းစစ္မွဳဆိုသည္မွာအျငင္းပြားဖြယ္မူဝါဒဆိုင္ရာျပသနာမ်ားကိုစနစ္က်ေသာေလ႔လာနည္းမ်ားကိုအသုံးျပဳလွ်က္ေကာင္းမြန္မွန္ကန္ေသာ၊ျပသနာမ်ားကိုေျဖရွင္းေပးနိုင္ေသာက်ိဳးေၾကာင္းဆီေလွ်ာ္ေသာအေျဖမ်ား၊သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကိုထိုမူဝါဒေရးဆြဲေရး၊က်င္႔သုံးေစေရး၊အေကာင္အထည္ေဖာ္ေစေရးတြင္အသုံးခ်ေစေရးဟုမူဝါဒေရးရာေလ႔လာဆန္းစစ္မွဳပညာရွင္”ဒြန္”မွ၁၉၈၁ခုနစ္တြင္ရိုးရွင္းစြာအဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုခဲပါသည္။ထိုသို႔မူဝါဒဆိုင္ရာေလ႔လာဆန္းစစ္မွဳမ်ားသည္အျငင္းပြားဖြယ္ျပသနာမ်ားကိုအျပီးျပတ္ေျဖရွင္းနိုင္မည္ဟုလည္းယတိျပတ္ေတြးထင္၍မရနို္င္ပါ။အေၾကာင္းမွာတရားဥပေဒဆိုင္ရာရွဳပ္ေထြးေပြလီမွဳျပသနာမ်ားပါအျမစ္တြယ္ေနေသာေၾကာင္႔ျဖစ္သည္။အထူးသျဖင္႔ျမန္မာနိုင္ငံတြင္အမ်ိဳးသားေျမအသုံးခ်မွဳနွင္႔ဆိုင္ေသာျပသနာမ်ားသည္မူဝါဒဆိုင္ရာေလ႕လာဆန္းစစ္မွဳတစ္ခုတည္းႏွင္႔ေျဖရွင္းနုိင္မည္မဟုတ္ပါ။အတိတ္သမိုင္းေၾကာင္းဆိုင္ရာဥေပဒျပသနာမ်ား၊ေခတ္နွင္႕အညီေျပာင္းလဲျခင္းမရွိေသးေသာလက္ရွိက်င္႔သုံးေနေသာဥပေဒမ်ားအစရွိေသာအေျပာင္းေျပာင္းအလဲလဲျဖစ္ေနေသာဥပေဒေဘာင္အတြင္း၌သာေျဖရွင္းေနရေသာေၾကာင္႔ျဖစ္ပါသည္။ဆိုလိုသည္မွာမူဝါဒေရးရာေလ႔လာဆန္းစစ္ခ်က္နွင္႔အတူဥပေဒေရးရာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားကိုပါပူးတြဲလုပ္ေဆာင္နိုင္မွသာေအာင္ျမင္ေပလိမ္႔မည္။
ျမန္မာနိုင္ငံသည္အတိတ္၏ခါးသီးေသာအေတြ႕အၾကဳံမ်ားေၾကာင္႔မ်ားစြာေသာျပသနာမ်ားနွင္႔အတူဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကိုစတင္ခဲ႔ရေသာေၾကာင္႔ထင္သေလာက္ခရီမေပါက္ခဲ႔ေပ။သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရဦးေဆာင္ေသာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳတို႔သည္လည္းေျမယာျပသနာမ်ားကိုမေျဖရွင္းနုိင္ခဲ႔ေသာေၾကာင္႔စီးပြားေရး၊လူမွဳေရး၊နိုင္ငံေရးအစရွိေသာအရာတို႔တြင္ျပသနာမ်ားစြာရွိေနဆဲပင္ျဖစ္သည္။ယခုဦးထင္ေက်ာ္အစိုးရလက္ထက္တြင္လည္းေျမယာအသုံးခ်မွဳဆိုင္ရာျပသနာမ်ားကိုေျဖရွင္းနုိင္ျခင္းမရွိပါကေရရွည္တည္တံ႕ေသာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳမ်ားကိုရရွိနုိင္မည္မဟုတ္ပါ။နိုင္ငံျခားရင္းနွီးျမဳပ္နွံမွဳမ်ားသည္လည္းတိက်ေသာ၊မွန္ကန္မွ်တေသာေျမအသုံးခ်မွဳဆိုင္ရာမူဝါဒမ်ား၊ဥပေဒမ်ားမရွိပါကရင္းနွီးျမဳပ္နွံမွဳမ်ားျပဳလုပ္ၾကမည္မဟုတ္ေပ။ထို႔အျပင္နို္္င္ငံတြင္းမတည္ျငိ္မ္မွဳမ်ား၊အရပ္ဖက္စစ္ဖက္ဆက္ဆံေရးဆိုင္ရာကိစၥမ်ားသာမကတိုင္ရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရးမူတိုကို႔ပါထိခိုက္လာေစနုိင္ပါသည္။ထိုေၾကာင္႔လယ္ယာေျမျပသနာမ်ား၊ေျမပိုင္ဆုိင္မွဳဆိုင္ရာျပသနာမ်ားသည္တစ္နိုင္ငံလုံးတြင္အေရးတၾကီးေျဖရွင္းရမည္႔ျပသနာတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။
လယ္ယာေျမျပသနာေျဖရွင္းရာတြင္ဝန္ၾကီးဌာနမ်ာအၾကားပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳအားနည္းျခင္းသည္လည္းအဓိကျပသနာတစ္ရပ္အျဖစ္ရွဳျမင္နုိင္ေပသည္။၂၀၀၈အေျခခံဥပေဒ၏ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားေၾကာင္႔လည္းလယ္ယာေျမျပသနာေျဖရွင္းရာတြင္အခ်ိန္ၾကာျမင္႔ေစပါသည္။စစ္တပ္၏အက်ိဳးစီးပြားမ်ားပါဝင္ေနျခင္း၊အစိုးရႏွင္႔နီးကပ္ေသာလုပ္ငန္းရွင္ခရိုနီမ်ား၏အက်ိဳးစီးပြားမ်ားရာခိုင္ႏွဳန္းျမင္႔မားစြာပါဝင္ေနျခင္းမ်ား၊အဂတိလိုက္စားမွဳစေသာျပသနာမ်ားပါရွိေနျခင္းသည္လည္းလယ္ယာေျမျပသနာေျဖရွင္းရာတြင္အဓိကေနွာင္႔ေႏွးေစေသာျပသနာမ်ားျဖစ္ပါသည္။အေျခခံလူတန္းစားတို႔၏ေျမယာပိုင္ဆုိင္မွဳ၊ေျမယာအသုံးခ်မွဳစေသာအက်ိဳးစီးပြားမ်ားကိုအျပည္႔အဝကာကြယ္ေပးနုိင္ျခင္းမရွိေသာေၾကာင္႔အလုပ္အကိုင္ရွားပါးလာျခင္းမ်ား၊ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳပိုမိုျမင္႔မားလာျခင္းမ်ား၊လူကုန္ကူးမွဳျပသနာမ်ားအစရွိေသာျပသနာမ်ားကိုပါျဖစ္ပြားေစပါသည္။ထို႔အျပင္အသိမ္းခံရေသာလယ္ယာေျမမ်ားတြင္စက္မွဳလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကိုင္ျခင္းေၾကာင္႔စက္ရုံအနီးရွိရြာသူ၊သားမ်ားသည္သဘာဝေဘးအႏၱရာယ္အစရွိေသာျပသနာမ်ားကိုခံစားရျပီးဆင္းရဲမြဲေတမွဳသံသရာကိုရွည္ၾကာေစပါသည္။
စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ေမြးျမဴေရး၊သစ္ေတာ၊သတၱဳတူးေဖာ္ေရးစေသာေျမအသုံးခ်မွဳဆိုင္ရာမ်ားတြင္ရွင္းလင္းတိက်ေသာဥပေဒမ်ားမရွိျခင္းေၾကာင္႔ဥပေဒကိုလက္တစ္လုံးျခားအသုံးျပဳေနၾကေသာလုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ျပည္ပစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားေၾကာင္႔ေဒသတြင္းျပည္သူလူထုတို႔သည္လူ႔အခြင္႔အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရမွဳမ်ား၊အလုပ္သမားခံစားခြင္႔မ်ားအျပည္႔အဝမရျခင္းမ်ားအျပင္မတရားသျဖင္႔ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေနွာင္ခံရမွဳမ်ားကိုပါၾကဳံေတြ႔ေနရေပသည္။ဓေလ႔ထုံထမ္းဆိုင္ရာလယ္ယာေျမပိုင္ဆိုင္ခြင္႔တို႔ကိုလစ္လ်ဴရွဳျခင္းခံထားရေသာတိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္လည္းထိုျပသနာမ်ားကိုအေၾကာင္းျပဳလွ်က္ျပည္တြင္းစစ္မ်ားကိုပါရွည္ၾကာေစတတ္ပါသည္။ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္တိက်မွန္ကန္ေသာလယ္ယာေျမဆိုင္ရာေျမပုံမ်ား၊အညႊန္မ်ားမရွိေသာေၾကာင္႔လည္းပိုင္ဆိုင္ခြင္႔ဆိုင္ရာဥပေဒျပသနာမ်ားတြင္အခက္အခဲမ်ားစြာကိုၾကဳံေတြ႕ရပါသည္။ထိုအျပင္ေျမယာသိမ္းယူမွဳမ်ားတြင္နိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရးဖြံၿဖိဳးတိုးတက္မွဳဆိုင္ရာေခါင္းစဥ္မ်ားႏွင္႔သိမ္းယူကာေလ်ာ္ေၾကးေငြမ်ားေပးအပ္ရာတြြင္လည္းလယ္ယာေျမမ်ား၏ကာလေပါက္ေစ်းထက္မေလ်ာ႔ေသာေငြေၾကးမ်ားကိုေပးအပ္သင္႔ေပသည္။ထိုသုိ႔မဟုတ္ပါကအစားထိုေျမယာေပးအပ္ျခင္းမ်ားျပဳလုပ္သင္႔ေပသည္။သို႔မွသာနိုင္ငံေတာ္နွင္႔ျပည္သူမ်ားအၾကားယုံၾကည္မွဳပိုမိုခိုင္ျမဲလာေစမည္ျဖစ္သည္။
ေျမအသုံးခ်မွဳဆိုင္ရာအျငင္းပြားဖြယ္ျပသနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရာတြင္ေကာ္မတီမ်ားခန္႔အပ္ကာေျဖရွင္းရန္လိုအပ္ေပသည္။ထိုသို႔ခန္႕အပ္ရာတြင္နယ္ပယ္စုံမွကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားသာမကျပည္သူလူထု၏ပါဝင္မွဳမ်ားကိုလည္းပြင္႔လင္းျမင္သာမွဳအျပည္႔ႏွင္႔ေဆာင္ရြက္သင္႔ေပသည္။သို႔မွသာေျဖရွင္းရာတြင္နွစ္ဖက္လူ႔အဖြဲအစည္းအၾကားယုံၾကည္မွဳပိုမိုတည္ေဆာက္နိုင္မည္ျဖစ္ေပသည္။ထိုအျပင္အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲအစည္းမ်ားနွင္႔ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ကာမွန္ကန္ေသာလယ္ယာေျမဥပေဒမ်ားကိုအေျခခံလူတန္းစားမ်ားအားအသိပညာျဖန္႔ေဝေရးမ်ားကိုလုပ္ေဆာင္သင္႔ပါသည္။သိမ္းဆည္းေျမမ်ားကိုျပန္လည္ေပးအပ္ရာတြင္လည္းအာမခံခ်က္ရွိေသာဥပေဒမ်ားကိုျပဌါန္းျပီးစနစ္တက်ေပးအပ္သင္႔ေပသည္။
စိုက္ပ်ိဳးေရးကိုအေျခခံေသာစီးပြားေရးစနစ္မွစက္မွဳလုပ္ငန္းမ်ားဖြံျဖိဳးတိုးတက္လာေသာနိုင္ငံမ်ားတြင္လယ္ယာေျမအသုံးခ်မွဳျပသနာမ်ားကိုအေကာင္းဆုံးေျဖရွင္းနိုင္ခဲ႔ပုံမ်ားကိုဒုတိယကမာၻစစ္အျပီးဂ်ပန္၊ေတာင္ကိုးရီးယားနွင္႔ဗီယက္နမ္အစရွိေသာနိုင္ငံမ်ားတြင္အေကာင္းဆုံးဥပမာမ်ားကိုေတြ႔နိုင္ေပသည္။ထို႔အျပင္စားနပ္ရိကၡာလုံျခဳံေရးတို႔အတြက္လည္းလယ္ယာေျမအသုံးခ်မွဳျပသနာတို႔ကိုမၿဖစ္မေနေျဖရွင္းခဲ႔ၾကပါသည္။ျမန္မာနိုင္ငံတြင္လညး္စားနပ္ရိကၡာလုံျခဳံေရးရွဳေထာင္႔မွအထူးအေလးထားျပီးစဥ္းစားကာလယ္ယာေျမျပသနာကိုေျဖရွင္းရန္လိုအပ္ပါသည္။ထိုျပသနာမ်ာကိုေျဖရွင္းရာတြင္တစ္ျခားေသာနိုင္ငံမ်ား၏အေတြ႔အၾကဳံမ်ားကိုျပန္လည္ေလ႔လာသုံးသပ္သင္႔ေပသည္။အာရွေဒသတြင္အင္ဒိုနီးရွား၊အိႏၵိယနိုင္ငံမွကာရာနာတာကာျပည္နယ္၊ဖိလစ္ပိုင္၊ထုိင္းနိုင္ငံတို႕ကို၎အာဖရိကေဒသမွဂါနာ၊ေတာင္အာဖရိက၊ယူဂန္ဒါအစရွိေသာနိုင္ငံတို႕ကိုလည္းေကာင္း၊လက္တင္အေမရိကနိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာဘိုလီဗီးယား၊ပီရူးစေသာနိုင္ငံမ်ား၏အေတြ႕အၾကဳံမ်ားကိုေလ႔လာသင္႔ေပသည္။အာရွနိုင္ငံအမ်ားစုတြင္မူေျမယာျပသနာမ်ားသည္ကိုလိုနီေခတ္၏လႊမ္းမိုးမွဳအမ်ားဆုံးရွိေနတတ္ေပသည္။
ေျမယာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုလည္းစနစ္တက်နားလည္မွသာအျငင္းပြားဖြယ္ျပသနာမ်ားကိုစနစ္တက်ေျဖရွင္းနိုင္မည္ျဖစ္သည္။ေျမယာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုသည္မွာေျမယာမူဝါဒမ်ားကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ေသာအခါေျမယာမ်ားကိုအသုံးခ်မွဳ၊တန္ဖိုး၊လုပ္ပုိင္ခြင္႔အခ်က္အလက္မ်ားကိုမွတ္တမ္းတင္ထားျပီးစနစ္တက်ခြဲျခားေဆာင္ရြက္ကာလူအမ်ားကလည္းသေဘာတူလက္ခံကာေဆာင္ရြက္ေသာျဖစ္စဥ္ျဖစ္သည္။ထိုစီမံခန္႕ခြဲမွဳျဖစ္စဥ္ကိုေအာက္ပါအတုိင္းေလ႔လာနုိင္ပါသည္။

ျမန္မာနိုင္ငံ၏ေျမယာအသုံးခ်မွဳျပသနာတြင္တျခားအေရးၾကီးေသာျပသနာတစ္ခုမွာမူဝါဒမ်ားကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ခ်မွတ္ထားေသာမူဝါဒမ်ားနွင္႔သြယ္ဖယ္ကာေဆာင္ရြက္ေနၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ထိုသို႔ျဖစ္ေစေသာအေၾကာင္းအရင္းမ်ားမွာဗ်ဴရိုကေရစီယႏၱရားတြင္ေမရီတိုကေရစီ(Meritocrocy)စနစ္ထြန္းကားမွဳမရွိေသာေၾကာင္႔လည္းျဖစ္သည္။ထို႔ေၾကာင္႔ျပည္႔သူ႔ဝန္ထမ္းမ်ားကိုလည္းစြမ္းရည္ျမွင္႔တင္ေရးဆိုင္ရာသင္တန္းမ်ားေပးျပီးအဂတိလိုက္စားမွဳမ်ားကိုထိထိေရာက္ေရာက္အေရးယူသင္႔ေပသည္။အဆင္႔ျမင္႔အရာရွိမ်ားသာမကအေျခခံဝန္ထမ္းမ်ားကိုပါဥပေဒဆိုင္ရာလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၊ေျမယာပိုင္ဆုိင္မွဳသေဘာတရားမ်ားကိုပါရွင္းလင္းေျပာၾကားထားရေပမည္။သို႔မွသာအဆင္႔တိုင္းတြင္ေျမယာပိုင္ဆိုင္မွဳျပသနာမ်ားကိုၾကဳံေတြ႔လာရေသာအခါစနစ္တက်နွင္႔ေျဖရွင္းနိုင္ေပလိမ္႕မည္။
ေရွးယခင္ကတည္းကနိုင္ငံေတာ္ပိုင္ပစၥည္မ်ားအျဖစ္သတ္မွတ္ထားေသာကန္႔သတ္ခ်က္အခ်ိဳ႕ကိုုျပည္သူပိုင္လုပ္ငန္းမ်ားအျဖစ္ခြဲေဝေပးရန္အေရးၾကီးလွပါသည္။ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္အင္းဂရန္မ်ားကိုနိုင္ငံေတာ္ပိုင္အျဖစ္သတ္မွတ္ထားျပီးပုံေသခ်ဳပ္ကိုင္ျခင္းအစားဥပေဒမ်ားစနစ္တက်သတ္မွတ္ျပီးလုပ္ကိုင္ခြင္႔မ်ားေပးသင္႔ပါသည္။ထိုသို႔လုပ္ကိုင္ခြင္႔ေပးရာတြင္လည္းလုပ္ကိုင္ခြင္ရသူ၏အက်ိဳးစီးပြားနွင္႔လုပ္ငန္းအတြင္းလုပ္ကိုင္ေနၾကေသာလုပ္သားမ်ား၏အက်ိဳးစီးပြား၊ရပို္င္ခြင္႔မ်ားကိုဥပေဒနွင္႔စနစ္တက်ကာကြယ္ေပးျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ရေပမည္။ေျမယာမ်ားကို(၁)ဘိုးဘြားပိုင္ေျမ(၂)ဥပေဒေၾကာင္းအရခြင္႔ျပဳေျမ(၃)စိုက္ပ်ိဳးေျမ(၄)စားက်က္ေျမ(၅)ျမိဳ႕ေျမ(၆)ရြာပိုင္ေျမ(၇)တပ္ေျမ(၈)သာသနာေျမ(၉)မထြန္မယက္ေသးေသာေျမလြတ္ေျမရိုင္းဟူ၍သတ္မွတ္ထားပါသည္။ကိုလိုနီေခတ္ကတည္းကသတ္မွတ္ထားမွဳမ်ားေၾကာင္႔တခ်ိဳ႔ေသာေနရာမ်ားတြင္ေျပာင္းလဲရန္လိုအပ္ေနေပသည္။
စက္မွဳဇုန္းမ်ား၊အထူးစီးပြားေရးဇုန္မ်ားမ်ားတိုးပြားလာျခင္းေၾကာင္႔ေျမယာသိမ္းဆည္းမွဳျပသနာမ်ားကိုပိုမိုျဖစ္ပြားေစခဲ႔ပါသည္။ထိုသုိ႔သိမ္းဆည္းခံရေသာေၾကာင္႔စားနပ္ရိကၡာရွားပါးေရးျပသနာမ်ားကိုအဓိကၾကဳံေတြ႕ၾကရပါသည္။ထို႔အျပင္လူဦးေရအဆမတန္တိုးပြားလာေသာအိမ္နီးခ်င္းနို္င္ငံမ်ားမွေရြ႕ေျပာင္းေနထိုင္လာၾကေသာလူသားေရြ႕ေျပာင္းမွဳမ်ားေၾကာင္႔လည္းေျမယာေျမပို္င္ဆုိင္မွဳအျငင္းပြားမွဳမ်ားကိုျဖစ္ေစသည္႔အျပင္ဘာသာေရး၊လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡမ်ားကိုပါဦးတည္ေစပါသည္။ထုိျပသနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရာတြင္ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ရွိရန္အေရးၾကီးလွေပသည္။ထို႔အျပင္ဥပေဒမ်ားတြင္ေရးသားထားေသာစာသားမ်ားအားတိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္နားလည္မွဳလြဲမွားျခင္းမ်ားစေသာျပသနာမ်ားကိုပါၾကဳံေတြ႔ရပါသည္။
ေျမယာျပသနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရာတြင္က်ား/မတန္းတူညီမွ်ေရးရွဳေထာင္႔မွလည္းစဥ္းစားသင္႔ေပသည္။ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳျပသနာမ်ား၏ေနာက္ဆက္တြဲျပသနာမ်ားေၾကာင္႔က်ား/မတန္းတူအခြင္႔အေရးမ်ားဆုံးရွဳံးမွဳမ်ားကိုေတြ႕ျမင္နုိင္ေပသည္။ထို႔အျပင္လူကုန္ကုန္မွဳခံရေသာသူအမ်ားစုမွာနိုင္ငံရပ္ျခားသုိ႔အလုပ္လုပ္ကိုင္ရန္အတြက္လာၾကေသာအမ်ိဳးသမီးမ်ားျဖစ္ေပသည္။မိမိတို႔ေဒသတြင္လယ္ယာေျမမ်ားအသိမ္းခံရေသာေၾကာင္႔အလုပ္အကိုင္မ်ားရွားပါးကာေနရပ္ကိုစြန္႕ခြာလာၾကကာလူကုန္ကူးမွဳမ်ား၏သားေကာင္မ်ားအျဖစ္သုိ႔ေရာက္ရေပသည္။ထို႔ေၾကာင္႔ေျမယာျပသနာသည္နိုင္ငံလုံးခ်ီအေရးတၾကီးေျဖရွင္းရမည္႔ျပသနာတစ္ခုအျဖစ္ဟုအစိုးရမွရွဴျမင္သုံးသပ္ရန္အေရးၾကီးလွေပသည္။ျမန္မာနုိင္ငံလူဦးေရ၏၇၀ရာခိုင္နွဳန္းခန္႔သည္ေက်းလက္ေနျပည္သူမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ေက်းလက္ေဒသဖြံျဖိဳးတိုးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ေျမယာျပသနာေျဖရွင္းျခင္းသည္အဓိကေထာက္တိုင္ပင္ျဖစ္ေပသည္။
အသြင္ကူးေျပာင္းစကာလတရားမွ်တေရးဟူေသာအယူအဆတစ္ရပ္သည္ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစနိုင္ငံမ်ားတြင္ေရပန္းစားေလ႕ရွိျပီးေအာင္ျမင္ေသာနိုင္ငံမ်ား၏သာဓကမ်ားလညး္ရွိပါသည္။ျမန္မာနုိင္ငံ၏ေျမယာျပသနာမ်ားသည္အသြင္ကူးေျပာင္းစကာလတရားမွ်တေရးဟူေသာအဆင္႔မပါဘဲေျမယာျပသာနမ်ားကိုေျဖရွင္းနိုင္ပါမည္ေလာဆိုသည္မွာလည္းသံသယျဖစ္ဖြယ္ပင္ျဖစ္သည္။စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေတာအတြင္းအသိမ္းခံခဲ႔ရေသာလယ္ယာေျမမ်ားကိုျပန္လည္ေပးအပ္သည္ဟုဆိုေသာ္လည္းသိမ္းယူထားေသာအေရအတြက္နွင္႔နွိဳင္းယွဥ္လွ်င္ရာခိုင္နွဳန္းအနည္းငယ္သာျဖစ္သည္။ထုိ႔အျပင္တရားစီရင္ေရးတြင္လည္းစစ္တပ္၏ပါဝင္ပတ္သတ္ေနမွဳတို႔သည္လည္းေျမယာျပသနာေျဖရွင္းရာတြင္ၾကီးမားေသာအေႏွာက္အယွက္ပင္ျဖစ္သည္။အစိုးရ၏ေျမယာျပသနာေျဖရွင္းေရးဦးစားေပးရာခိုင္ႏွဳန္းအနည္းအမ်ားနွင္႔စစ္ဖက္အရပ္ဖက္ဆက္ဆံေရးတြင္အက်ိဳးစီးပြားထိပ္တိုက္ေတြ႕ဆုံမွဳကိုမည္ကဲသုိ႕ေျဖရွင္းၾကမည္နည္းဟူေသာအေမးကသာေျမယာျပသနာအတြက္အေျဖပင္ျဖစ္နုိင္ေပသည္။
ေျမယာျပသနာေျဖရွင္းရာတြင္ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွဳေလ်ာ႔ခ်ေရးသည္လည္းအေရးၾကီးလွေပသည္။ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွဳေလ်ာ႔လ်ျပီးေျမယာျပသနာမ်ားကိုဆုံးျဖတ္ရာတြင္တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္မ်ား၏လုပ္ပိုင္ခြင္႔/ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင္႔မ်ားကိုျမင္႔တင္ေပးရေပမည္။သုိ႔မွသာေဒသတြင္ေျမယာျပသနာမ်ားကိုပိုမိုနီးကပ္စြာျဖင္႔ေျဖရွင္းေပးနုိင္မည္ျဖစ္သည္။အခ်ဳပ္အားျဖင္႔ဆိုရေသာေျမယာျပသနာသည္ျမန္မာနိုင္ငံ၏ေရရွည္တည္တံ႔ေသာဖြံၿဖိဳးတုိးတက္မွဳ၏အေျခခံပင္ျဖစ္သည္။ေျမယာျပသနာမေျဖရွင္းနိုင္ပါကျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားသည္လည္းေရတိုသာျဖစ္ေပလိမ္႔မည္။ထို႔ေၾကာင္႔ေျမယာျပသနာသည္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား၏အေျခခံက်ေသာအရာျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႔ရွိရပါသည္။ ။
ေက်ာ္ထက္ေအာင္
ရည္ညႊန္းကိုးကား။ ။
1.
National
Land Use Policy (Draft)
2.
Recommendations
for Implementation of Pro-Poor Land Policy and Land Law in
Myanmar:
(National Data and Regional Practices)
3.
Land
Administration Reform: Indicators of Success, Future Challenges By Tony Burns,
Chris Grant, Kevin Nettle, Anne-Marie Brits and Kate Dalrymple.
4.
Land
By Myanmar Center For Responsible Business.
Comments
Post a Comment